Magnez - zadania, rola, dawkowanie, funkcja

Magnes jest pierwiastkiem chemiczny, który jak każdy inny odgrywa bardzo ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu naszego organizmu. Większość z nas często nie jest nawet świadoma występowania u siebie objawów świadczących o niedobrze tego związku. Utrzymanie jego prawidłowego poziomu możliwe jest na dwa sposoby. Może on być dostarczany wraz z pożywieniem lub też w formie suplementów diety w formie kapsułek, takich jak Chela-Mag B6. Jakie funkcje pełni magnez w organizmie człowieka i gdzie znajdują się jego bogate źródła?

Magnez czyli jeden z najpospolitszych pierwiastków

Magnez (Mg, łac. magnesium) jest pierwiastkiem chemicznym, należącym do grupy berylowców (metali ziem alkalicznych), którego udokumentowane początki sięgają wieku XVIII, natomiast wyodrębniony w formie czystej został wraz z początkiem wieku XIX. 

Magnez wyróżnia się kolorem srebrzystoszarym oraz stosunkowo łatwym utlenianiem się w powietrzu.

Rola magnezu w organizmie człowieka

Magnez jest pierwiastkiem, który wpływa na większość procesów zachodzących w organizmie. Bierze on udział w nawet ponad 300 procesach biochemicznych. Najwięcej magnezu magazynowane jest w kościach, gdzie jest go od 55% do 60%. Nieco mniej, bo w granicach 40% do 45 % znajduje się w mięśniach. Jedynie 1% magnezu umiejscowiony jest w płynach pozakomórkowych. Jego wchłanianie następuje w jelicie cienkim.

Wchłanianie magnezu może być ono utrudnione i ograniczone poprzez:

  • Picie zbyt dużej ilości alkoholu oraz kawy
  • Stosowanie środków antykoncepcyjnych
  • Niewydolność nerek 
  • Choroby układu pokarmowego 
  • Długotrwały stres

Jakie funkcje pełni magnez?

  • Przede wszystkim jest on materiałem budulcowym kości oraz zębów
  • Stabilizuje funkcjonowanie układu nerwowego i pracę szarych komórek
  • Bierze udział w przemianie białek, tłuszcz i węglowodanów, co wiąże się z dostarczaniem energii do komórek i tkanek
  • Poprawia pamięć, myślenie i koncentracje
  • Wspomaga i usprawnia funkcjonowanie układu naczyniowo-sercowego ( zapobiega chorobom serca, ale również pomaga w ich leczeniu). Jest przez to zalecany osobom chorym na nadciśnienie tętnicze
  • Zapobiega miażdżycy
  • Hamuje powstawanie kamieni w nerkach

Objawy niedoboru:

  • Nadpobudliwość oraz problemy z uspokajaniem się
  • Bóle głowy
  • Drgania, skurcze i mrowienie mięśni
  • Wypadanie włosów, łamliwość paznokci
  • Zmęczenie
  • Problemy z koncentracją
  • Osłabiona odporność ( problemy z układem immunologicznym)

Źródła magnezu oraz dawkowanie

Dzienne zalecane spożycie magnezu jest zależne od wieku i płci.

Magnez dla dzieci

  • Niemowlęta: 30 mg
  • Dzieci od 5. miesiąca do 1. roku życia: 70 mg
  • Dzieci od 1. do 3. roku życia:  80 mg
  • Dzieci od 4. do 9. roku życia:  130 mg
  • Dzieci od 10. do 13. roku życia:   240 mg
  • Chłopcy od 14. do 18. roku życia:  410 mg
  • Dziewczęta od 14. do 18. roku życia:  360 mg

Magnez dla kobiet

  • Dorosłe kobiety: 310 - 320 mg
  • Kobiety w ciąży: 350 - 400 mg
  • Kobiety karmiące piersią: 310 - 360 mg

Magnez dla mężczyzn

  • Dorośli mężczyźni: 400- 420 mg

Jak wiadomo, magnez dostarczany może być do organizmu człowieka wraz z pożywieniem. Niezbędna do tego jest dieta bogata w składniki, które ten magnez posiadają. Są to między innymi: otręby pszenne, kasza gryczana, płatki owsiane, ryż brązowy, soja, fasola biała, groch, pietruszka, orzechy, migdały, kakao czy gorzka czekolada. 

Pierwiastek ten można przyjmować także w formie suplementów diety dostępnych w formie tabletek lub kapsułek. Musi to być jednak magnez w łatwo przyswajalnej formie. Taki właśnie występuje między innymi w suplemencie Chela-Mag B6+D3 lub Chela-Mag B6. Witamina D3 poprawia przyswajalność magnezu, natomiast magnez jest jej aktywatorem, czyli jak widać są to związki wzajemnie na siebie oddziałujące.  Należy też zażywać go z witaminą B6, dzięki której jest wchłaniany oraz magazynowany. Jedna kapsułka zawiera 100 mg magnezu, 50 µg witaminy D3 oraz 2,1 mg witaminy B6.

Aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu oraz w trosce o nasze zdrowie, bardzo ważne jest uzupełnianie codziennego zapotrzebowania magnezu. Jego niedobór może powodować nieprzyjemne dla nas objawy. Można im zapobiec zarówno poprzez odpowiednio urozmaiconą dietę jak i dobrze dobraną suplementację.

 

 

***