Jak uzupełnić magnez w organizmie, jak długo można go brać?

Czym jest magnez

Magnez jest jednym z makroelementów, czyli pierwiastków obecnych w organizmie człowieka w dużych ilościach i którego duże ilości są człowiekowi niezbędne do prawidłowego funkcjonowania. Na szczęście jest on także niezbędny do życia roślinom i zwierzętom, można go więc pozyskiwać praktycznie z każdego pożywienia. Na nieszczęście, ilość i jakość magnezu w produktach żywnościowych spada, a przyczyniają się do tego – nawożenie gleb uprawnych związkami zawierającymi potas oraz nadużywanie stosowania konserwantów żywności. Z tego właśnie tytułu większość z nas kupujących żywność w sklepach, potrzebuje suplementacji magnezem i dobrze jest wiedzieć, że najlepiej przyswajalnym oraz najbezpieczniejszym sposobem na dostarczenie go do organizmu, jest przyjmowanie chelatów magnezu obecnych m.in. w Chela Mag B6.

Magnez w roślinnych produktach żywnościowych

Magnez zawierają wszystkie organizmy bez wyjątku, jednakże w niektórych z nich znajduje się go o tyle więcej, że zasługują pod tym względem na większą uwagę. Przy czym należy pamiętać, że zapotrzebowanie człowieka na magnez zależy od jego budowy i wagi i relatywnie kobiety potrzebują go znacznie mniej. Uśredniony wyliczony stosunek zapotrzebowania wynosi 400 mg do 320 mg dziennie.

Zanim przejdziemy do produktów, warto wspomnieć o wodzie mineralnej, ponieważ niektóre z nich, w półtoralitrowej porcji zawierają aż połowę dziennego zapotrzebowania człowieka na magnez.

Dorównują im: kasza gryczana i szczaw, a około 40% zapotrzebowania zawierają pestki dyni, szpinak, soja i kiełki pszenicy. Dalej idą botwina, komosa ryżowa, fasola biała i orzechy brazylijskie, koperek – wszystkie około 30%. Tyle samo pokryją ziarna słonecznika, siemię lniane, ziarna Chia, ziarna sezamu, czy maku. Mówi się również o mące pełnoziarnistej, ale trzeba sobie zdawać sprawę z tego, że chleb zakupiony w sklepie i wypieczony z takiej mąki, jest produktem przetworzonym i zawiera więcej dodatków aniżeli ziaren.

Mamy jeszcze produkty z ok. 20% zawartością zapotrzebowania na magnez, jak natka pietruszki, rukola, jarmuż, gorzka czekolada, orzechy nerkowca, ciecierzyca, migdały i brązowy ryż, a do wszystkich wymienionych stosuje się miernik używany w sposób najpopularniejszy w kuchni, czyli garść orzechów, szklanka ryżu itp. W uzupełnieniu wspomnieć również wypada o bobie, orzeszkach pinii, otrębach owsianych, soczewicy, bananach, orzechach włoskich czy sztuce awokado z 10% zawartością zapotrzebowania na magnez u mężczyzny, gdyż wszystkie produkty przedstawiono na tym tle.

Magnez w znaczących ilościach zawierają także niektóre ryby, jak makrela i dorsz oraz owoce morza, jak ostrygi. Z ciekawostek, wschodnioazjatycka przyprawa nigari, wytwarzana z odsalania wody morskiej, aż w 95% składa się z chlorku magnezu i może być doskonałym źródłem tego ostatniego w diecie.

Dlaczego to może nie wystarczać?

Bierze udział w tylu procesach zachodzących w organizmie, że niedobór magnezu niemalże natychmiast staje się odczuwalny. Dobrze zoptymalizowana dieta, nawet w wypadku uczuleń na niektóre produkty, powinna zaspakajać nasze zapotrzebowanie na magnez całkowicie, ale tak się niestety nie dzieje. Dlaczego?

Winny jest nasz tryb życia i pośpiech, w jakim żyjemy. Zapotrzebowanie na magnez wzrasta natychmiast po – wypiciu kawy, zapaleniu papierosa, zjedzenia czegoś niestrawnego, ćwiczeniach fizycznych, odwodnieniach, wypiciu alkoholu, a najistotniejszy jest wszechobecny stres.

Każde zaburzenie nastroju ma wpływ na zwiększenie zapotrzebowania na magnez, a ponadto jego niedobór jeszcze ten niepokój potęguje. Podejrzewa się również i niebezzasadnie, że niedobór magnezu w mózgu zwiększa stany depresyjne oraz ryzyko zachowań samobójczych. Dlatego suplementy z magnezem są m.in. zalecane przez lekarzy i farmaceutów.

Jak długo możemy przyjmować suplement z magnezem

To zależy od suplementu. Magnez w postaci chelatów i wspomagany witaminą B6, jak ma to miejsce w preparacie Chela Mag B6, uwalnia się nie w żołądku, ale w jelicie cienkim. Ponadto nie dzieje się to wówczas, kiedy się tam dostanie, czy też zostanie dostarczony w formie suplementu diety, ale dopiero wtedy, kiedy organizm tego potrzebuje. Oznacza to, że nie musimy mieć się na baczności i obawiać się przedawkowania suplementu, ponieważ zostanie on wydalony z organizmu w formie niezmienionej, jeżeli tenże organizm nie będzie magnezu potrzebował.

 

***